V minulém díle jsme si pojmenovali, co je variabilita a kreativita a popsali konvergentní a divergentní myšlení. V tomto díle se podíváme na některé principy používané pro jejich rozvoj.
Velmi brzy. Rozvoj kreativity je důležitý již ve velmi nízkém věku. Dítě si vytváří nejvíce synapsí do 7 let věku. Jako ideální věk pro rozvoj taktické kreativity se jeví jako optimální období 7 až 10 let. V pozdějším věku (a tedy i tréninkových fázích) již může být potenciál rozvoje kreativity výrazně omezen. To však neznamená, že bychom rozvoj kreativity v pozdějším věku neměli dělat, pouze upozorňujeme na klíčový význam raného věkového období. Po skončení dětství se účinek tréninkových aktivit na taktickou kreativitu zásadně oslabuje, i když zůstává stále evidentní. Nezapomeňme, že individuální zlepšení v úkolech taktického myšlení, může mít i při uplatnění stejných procesů pro každého hráče jiný výsledek.
Mějme na paměti, že herní činnosti v sobě obsahují jak kognitivní, tak i motorické faktory, které jsou nedílně spjaty. Navenek se však projevují pouze chováním a pohybem. Hypotéza variability tréninku nám říká, že široká škála variability parametrů tréninku (rychlost, úhel, síla, prostor, počet hráčů atd.) je pro parametrické učení v komplexních motorických dovednostech efektivnější, než metody konstantních drilů a cviků. Variabilní učení má větší retenci. Stejně tak trénování úloh v nahodilém pořadí vede sice v krátkém období k nižší míře osvojování, avšak dosahuje vyšší retence než trénování úloh ve stejném pořadí.
Teorie diferenciálního učení vyzdvihuje jako významné prvky v procesu učení alternaci (střídání, obměnu) a fluktuaci (stálá změna, pohyb). Je nutné, aby uvedené prvky byly v tréninku podporovány. Výše uvedené znamená, že se hráči budou dopouštět i chyb a špatných řešení. Pro sportovce jsou však chyby důležité, mimo jiné proto, aby rozvinuly individuální mechanismy a samoregulační procesy, které jsou potřebné, aby hráči dokázali příslušně reagovat na neznáme situace.
Nezapomeňme, že v reálné hře jsou hráči vystavováni stále jiným situacím – například vzdálenost a postavení hráčů, rychlost míče, přesné místo odbití, ale i v neposlední řadě v jakém emočním stavu a rozpoložení se hráč nachází, či jaké je v hale světlo, kde jsou diváci atd. – a hráče v tréninku musíme na tyto situace připravit.
Autor: Ing. Ondřej Foltýn
Zdroje: Daniel Memmert: Rozvoj taktické kreativity ve sporu. Praha, 2023
muži: TJ Sokol Dobřichovice – SKV Ústí nad Labem 1:3 (21:25, 23:25, 25:22, 20:25) stav série 0:3 ženy: VK Lvice Praha – TJ Sokol Šternberk 0:3...
ženy: TJ Sokol Šternberk – VK Lvice Praha 3:0 (25:23, 25:23, 25:10), TJ Sokol Šternberk – VK Lvice Praha 3:0 (25:17, 25:23, 25:16), stav série...
Perušič / Schweiner – Diaz / Alayo (CUB) 1:2 (21:16, 14:21, 11:15), Perušič / Schweiner – Penninga / Immers (NED) 2:1 (21:17, 14:21, 15:9)
ženy: VK Lvice Praha – VK Madeta České Budějovice 3:0 (28:26, 25:21, 25:15), VK Lvice Praha – VK Madeta České Budějovice 3:0 (25:20, 25:22,...
Pfretzschner L. / Winter (GER) – Perušič / Schweiner 0:2 (16:21, 17:21), Arthur / Adrielson (BRA) – Perušič / Schweiner 0:2 (15:21, 15:21)
muži: Just / Huster (GER) – Šépka / Sedlák 2:0 (18:11 – skreč) ženy: Orsi Toth R. / Bianchi (ITA) – Svozilová / Štochlová 2:0 (21:18, 21:17)