V minulém díle jsme si pojmenovali, co je variabilita a kreativita a popsali konvergentní a divergentní myšlení. V tomto díle se podíváme na některé principy používané pro jejich rozvoj.
Velmi brzy. Rozvoj kreativity je důležitý již ve velmi nízkém věku. Dítě si vytváří nejvíce synapsí do 7 let věku. Jako ideální věk pro rozvoj taktické kreativity se jeví jako optimální období 7 až 10 let. V pozdějším věku (a tedy i tréninkových fázích) již může být potenciál rozvoje kreativity výrazně omezen. To však neznamená, že bychom rozvoj kreativity v pozdějším věku neměli dělat, pouze upozorňujeme na klíčový význam raného věkového období. Po skončení dětství se účinek tréninkových aktivit na taktickou kreativitu zásadně oslabuje, i když zůstává stále evidentní. Nezapomeňme, že individuální zlepšení v úkolech taktického myšlení, může mít i při uplatnění stejných procesů pro každého hráče jiný výsledek.
Mějme na paměti, že herní činnosti v sobě obsahují jak kognitivní, tak i motorické faktory, které jsou nedílně spjaty. Navenek se však projevují pouze chováním a pohybem. Hypotéza variability tréninku nám říká, že široká škála variability parametrů tréninku (rychlost, úhel, síla, prostor, počet hráčů atd.) je pro parametrické učení v komplexních motorických dovednostech efektivnější, než metody konstantních drilů a cviků. Variabilní učení má větší retenci. Stejně tak trénování úloh v nahodilém pořadí vede sice v krátkém období k nižší míře osvojování, avšak dosahuje vyšší retence než trénování úloh ve stejném pořadí.
Teorie diferenciálního učení vyzdvihuje jako významné prvky v procesu učení alternaci (střídání, obměnu) a fluktuaci (stálá změna, pohyb). Je nutné, aby uvedené prvky byly v tréninku podporovány. Výše uvedené znamená, že se hráči budou dopouštět i chyb a špatných řešení. Pro sportovce jsou však chyby důležité, mimo jiné proto, aby rozvinuly individuální mechanismy a samoregulační procesy, které jsou potřebné, aby hráči dokázali příslušně reagovat na neznáme situace.
Nezapomeňme, že v reálné hře jsou hráči vystavováni stále jiným situacím – například vzdálenost a postavení hráčů, rychlost míče, přesné místo odbití, ale i v neposlední řadě v jakém emočním stavu a rozpoložení se hráč nachází, či jaké je v hale světlo, kde jsou diváci atd. – a hráče v tréninku musíme na tyto situace připravit.
Autor: Ing. Ondřej Foltýn
Zdroje: Daniel Memmert: Rozvoj taktické kreativity ve sporu. Praha, 2023
muži: Crab / Brunner (USA) – Waber / Ježek 2:0 (21:18, 26:24), Berčík J. / Berčík V. - Hölting Nilsson / Andersson (SWE) 0:2 (11:21,...
Česko – Nizozemsko 0:3 (21:25, 9:25, 21:25), Litva – Česko 3:1 (24:26, 25:23, 25:16, 25:21)
Turecko – Česko 3:0 (25:19, 25:10, 25:17), Česko – Gruzie 1:3 (19:25, 25:16, 16:25, 21:25)
Velká Británie – Česko 3:0 (25:22, 25:18, 25:23), Česko – Francie 1:3 (17:25, 12:25, 25:21, 16:25)
Kladno volejbal cz – Sporting CP Lisboa (POR) 2:3 (21:25, 25:18, 18:25, 28:26, 9:15) – první utkání 0:3, do osmifinále postupuje Sporting
muži: Henning / Wüst – (GER) – Waber / Ježek 2:0 (22:20, 21:10), Held / Nissen (GER) – Waber / Ježek 0:2 (166:21, 15:21), Oliva / Kurka – Dew /...