2.7.2023

Trenérský notes 7/23: Kreativita vs. variabilita

Při řešení herních situacích uplatňují hráči zpravidla dva přístupy: kreativitu a variabilitu. V dnešním díle Trenérského notesu se podíváme blíže právě na uvedené pojmy, jejich uplatnění ve hře a rozvoj v tréninku. 

Při řešení herní situace, ale i obecně jakéhokoliv problému, využíváme buď tzv. konvergentní nebo divergentní myšlení. Konvergentní myšlení je schopnost nalézt ideální řešení daného problému. Jedná se o jasný a strukturovaný úkol se zřejmým řešením a výběr nejlepší strategie, jejímž cílem je optimální výsledek. Při konvergentním myšlení využíváme spíše levou mozkovou hemisféru a je charakteristické pro analytiku, logiku, jazyk, vědu a matematiku.

Naopak pokud uplatňujeme divergentního myšlení využíváme zcela neobvyklé řešení. Toto unikátní řešení můžeme charakterizovat jako „statistickou vzácnost“. Je překvapivé, inovativní a zcela nové. Při divergentním myšlení využíváme spíše pravou hemisféru, pro kterou je charakteristické: holistické myšlení, intuice, kreativita, umění a hudba.

Jako příklad můžeme použít situaci, kdy na druhý míč „naskočil“ útočník z pipe, ale místo předpokládaného útoku volil nahrávku a uvolnil svého spoluhráče k útoku na „bez blok“. Při prvním použití se jednalo o kreativní řešení, které se postupně stalo taktickou variantou, tedy variabilitou řešení. Z divergentního řešení se stalo konvergentní. 

S výše uvedenými způsoby myšlení úzce souvisí kreativita a variabilita. Kreativita je schopnost vykonávat činnost, která je nová a účelná. Jedná se o originální řešení či způsob provedení, který je současně i užitečný.Variabilita je škála již naučených a osvědčených řešení. V praxi využíváme oba dva způsoby řešení, přičemž každý má své důležité místo a opodstatnění. V tréninku tak musíme podporovat a rozvíjet jak kreativitu, tak budovat široký repertoár řešení, tedy variabilitu.

Zdroje kreativity jsou inteligence, znalosti (odbornost), osobnost, motivace, intelektuální styl, prostředí. Rozvoj kreativity také ovlivňujeme svým trenérským přístupem a tím, jakou atmosféru a podmínky svým hráčům vytváříme. Kreativitu podporuje, pokud trenér:

  • pomáhá hráčům dosahovat jejich dílčích cílů
  • podporuje nápady a inovativní řešení situací
  • buduje sebedůvěru hráčů
  • umožňuje diskusi a výměnu názorů jak mezi hráči, tak i mezi hráči a trenérem
  • dovolí či podpoří odvážné rozhodnutí a (nebo) chování

 

Autor: Ing. Ondřej Foltýn

Zdroje: Daniel Memmert: Rozvoj taktické kreativity ve sportu. Praha, 2023

Krátké zprávyArchiv
Baráž o extraligu

muži: TJ Sokol Dobřichovice – SKV Ústí nad Labem 1:3 (21:25, 23:25, 25:22, 20:25) stav série 0:3 ženy: VK Lvice Praha – TJ Sokol Šternberk 0:3...

 
Baráž o extraligu

ženy: TJ Sokol Šternberk – VK Lvice Praha 3:0 (25:23, 25:23, 25:10), TJ Sokol Šternberk – VK Lvice Praha 3:0 (25:17, 25:23, 25:16), stav série...

 
FIVB Beach Pro Tour Elite 16 – Quintana Roo (MEX)

Perušič / Schweiner – Diaz / Alayo (CUB) 1:2 (21:16, 14:21, 11:15), Perušič / Schweiner – Penninga / Immers (NED) 2:1 (21:17, 14:21, 15:9)

 
1. liga - finále

ženy: VK Lvice Praha – VK Madeta České Budějovice 3:0 (28:26, 25:21, 25:15), VK Lvice Praha – VK Madeta České Budějovice 3:0 (25:20, 25:22,...

 
FIVB Beach Pro Tour Elite 16 – Quintana Roo (MEX)

Pfretzschner L. / Winter (GER) – Perušič / Schweiner 0:2 (16:21, 17:21), Arthur / Adrielson (BRA) – Perušič / Schweiner 0:2 (15:21, 15:21)

 
FIVB Beach Pro Tour Elite 16 – Quintana Roo (MEX) – kvalifikace

muži: Just / Huster (GER) – Šépka / Sedlák 2:0 (18:11 – skreč) ženy: Orsi Toth R. / Bianchi (ITA) – Svozilová / Štochlová 2:0 (21:18, 21:17)

Volejbal na facebooku
© ČVS 2015-2018