2.7.2023

Trenérský notes 7/23: Kreativita vs. variabilita

Při řešení herních situacích uplatňují hráči zpravidla dva přístupy: kreativitu a variabilitu. V dnešním díle Trenérského notesu se podíváme blíže právě na uvedené pojmy, jejich uplatnění ve hře a rozvoj v tréninku. 

Při řešení herní situace, ale i obecně jakéhokoliv problému, využíváme buď tzv. konvergentní nebo divergentní myšlení. Konvergentní myšlení je schopnost nalézt ideální řešení daného problému. Jedná se o jasný a strukturovaný úkol se zřejmým řešením a výběr nejlepší strategie, jejímž cílem je optimální výsledek. Při konvergentním myšlení využíváme spíše levou mozkovou hemisféru a je charakteristické pro analytiku, logiku, jazyk, vědu a matematiku.

Naopak pokud uplatňujeme divergentního myšlení využíváme zcela neobvyklé řešení. Toto unikátní řešení můžeme charakterizovat jako „statistickou vzácnost“. Je překvapivé, inovativní a zcela nové. Při divergentním myšlení využíváme spíše pravou hemisféru, pro kterou je charakteristické: holistické myšlení, intuice, kreativita, umění a hudba.

Jako příklad můžeme použít situaci, kdy na druhý míč „naskočil“ útočník z pipe, ale místo předpokládaného útoku volil nahrávku a uvolnil svého spoluhráče k útoku na „bez blok“. Při prvním použití se jednalo o kreativní řešení, které se postupně stalo taktickou variantou, tedy variabilitou řešení. Z divergentního řešení se stalo konvergentní. 

S výše uvedenými způsoby myšlení úzce souvisí kreativita a variabilita. Kreativita je schopnost vykonávat činnost, která je nová a účelná. Jedná se o originální řešení či způsob provedení, který je současně i užitečný.Variabilita je škála již naučených a osvědčených řešení. V praxi využíváme oba dva způsoby řešení, přičemž každý má své důležité místo a opodstatnění. V tréninku tak musíme podporovat a rozvíjet jak kreativitu, tak budovat široký repertoár řešení, tedy variabilitu.

Zdroje kreativity jsou inteligence, znalosti (odbornost), osobnost, motivace, intelektuální styl, prostředí. Rozvoj kreativity také ovlivňujeme svým trenérským přístupem a tím, jakou atmosféru a podmínky svým hráčům vytváříme. Kreativitu podporuje, pokud trenér:

  • pomáhá hráčům dosahovat jejich dílčích cílů
  • podporuje nápady a inovativní řešení situací
  • buduje sebedůvěru hráčů
  • umožňuje diskusi a výměnu názorů jak mezi hráči, tak i mezi hráči a trenérem
  • dovolí či podpoří odvážné rozhodnutí a (nebo) chování

 

Autor: Ing. Ondřej Foltýn

Zdroje: Daniel Memmert: Rozvoj taktické kreativity ve sportu. Praha, 2023

Krátké zprávyArchiv
FIVB Beach Pro Tour Challenge – Nuvali (PHI) - kvalifikace

muži: Crab / Brunner (USA) – Waber / Ježek 2:0 (21:18, 26:24), Berčík J. / Berčík V. - Hölting Nilsson / Andersson (SWE) 0:2 (11:21,...

 
Mistrovství Evropy divize B paravolejbalistů 2024 – Burdur (TUR)

Česko – Nizozemsko 0:3 (21:25, 9:25, 21:25), Litva – Česko 3:1 (24:26, 25:23, 25:16, 25:21)

 
Mistrovství Evropy divize B paravolejbalistů 2024 – Burdur (TUR)

Turecko – Česko 3:0 (25:19, 25:10, 25:17), Česko – Gruzie 1:3 (19:25, 25:16, 16:25, 21:25)

 
Mistrovství Evropy divize B paravolejbalistů 2024 – Burdur (TUR)

Velká Británie – Česko 3:0 (25:22, 25:18, 25:23), Česko – Francie 1:3 (17:25, 12:25, 25:21, 16:25)

 
Challenge Cup - muži

Kladno volejbal cz – Sporting CP Lisboa (POR) 2:3 (21:25, 25:18, 18:25, 28:26, 9:15) – první utkání 0:3, do osmifinále postupuje Sporting

 
FIVB Beach Pro Tour Challenge – Chennai (IND) – kvalifikace

muži: Henning / Wüst – (GER) – Waber / Ježek 2:0 (22:20, 21:10), Held / Nissen (GER) – Waber / Ježek 0:2 (166:21, 15:21), Oliva / Kurka – Dew /...

Volejbal na facebooku
© ČVS 2015-2018