V minulém díle jsme se seznámili s tím, co je to didaktika a jaké didaktické styly můžeme využít. Dnešním dílem navážeme na minulý a blížeji se podíváme na didaktické zásady.
Didaktické zásady můžeme považovat za obecné požadavky a principy vzdělávacího procesu. Zabývají se jeho zákonitostmi, organizací a průběhem. Při jejich správném využívání bychom měli dosáhnout efektivního procesu učení.
Zásada uvědomělosti a aktivity. Sportovec (žák) by si měl být vědom, co a proč se učí či trénuje. Nejedná se však o pouhé uvědomění si, co se učí, ale měl by být postupně vybudován kladný vztah k cílenému rozvoji, učení se a získávání nových znalostí a dovedností.
Zásada názornosti nám říká, že mladý sportovec se nejlépe učí vnímáním. Nejčastěji pozorováním, ale důležité je i si něco sám vyzkoušet, procítit, ale i současně být upozorněn trenérem na některá specifika či korekce. Nejmenší děti či začátečníky musíme nejprve naučit, na co se vlastně mají dívat a zaměřit.
Zásada soustavnosti nás vybízí k tomu, abychom postupovali v logických, na sebe navazujících krocích. Opakováním naučeného z minule upevňujeme naučené dovednosti, ale současně k nim přidáváme další nové navazující na již zvládnuté. Pokud se hráči neúčastní tréninků, tak si hůře fixují (popř. nefixují) dříve naučené a současně nové úkoly a dovednosti jsou pro ně příliš těžké, protože neabsolvovali určité části metodické řady. K soustavnosti vybízel i „Učitel národů“ Jan Ámos Komenský, kdy především v jeho době děti často zanedbávaly školní docházku…
Zásada přiměřenosti klade požadavek, aby se děti učily dovednosti, které odpovídají jejich stupni vývoje a úrovně, na které se nachází. Nové věci by pro mladé sportovce neměly být příliš složité, ale na druhou stranu ani příliš jednoduché. Jinými slovy navazujeme na to, co jsme již v minulosti dělali. Můžeme volit postupy: od jednoduchého ke složitému, od konkrétního k abstraktnímu či od specifického k obecnému. Z hlediska přiměřenosti se nedíváme pouze na dovednosti, které hráči již umí, ale i například na věk svěřenců, jejich vývoj, či jakým tréninkovým procesem již prošli.
Zásada trvalosti má vlastně klíčový význam pro sportovní hry. Cílem je, aby naučené dovednosti byly trvalého charakteru a hráč je tak mohl kdykoliv po zbytek své kariéry využívat. Vzhledem k rychlosti a variability hry je dokonce nutné mít veškeré dovednosti zautomatizovány.
Zásada všestrannosti je přirozený vývoj a rozvoj všech pohybových schopností i kognitivních funkcích, především u mladých sportovců. Cíleně tak rozvíjíme všestrannost našich svěřenců.
Autor: Ing. Ondřej Foltýn
Zdroje: Josef Dovalil a kol.: Lexikon sportovního tréninku, Praha, 2008, Michal Barda: K čemu je trenérovi didaktika?
muži: Crab / Brunner (USA) – Waber / Ježek 2:0 (21:18, 26:24), Berčík J. / Berčík V. - Hölting Nilsson / Andersson (SWE) 0:2 (11:21,...
Česko – Nizozemsko 0:3 (21:25, 9:25, 21:25), Litva – Česko 3:1 (24:26, 25:23, 25:16, 25:21)
Turecko – Česko 3:0 (25:19, 25:10, 25:17), Česko – Gruzie 1:3 (19:25, 25:16, 16:25, 21:25)
Velká Británie – Česko 3:0 (25:22, 25:18, 25:23), Česko – Francie 1:3 (17:25, 12:25, 25:21, 16:25)
Kladno volejbal cz – Sporting CP Lisboa (POR) 2:3 (21:25, 25:18, 18:25, 28:26, 9:15) – první utkání 0:3, do osmifinále postupuje Sporting
muži: Henning / Wüst – (GER) – Waber / Ježek 2:0 (22:20, 21:10), Held / Nissen (GER) – Waber / Ježek 0:2 (166:21, 15:21), Oliva / Kurka – Dew /...