Metodický pokyn č. 1/24 o tréninku příjmu podání
Vážení kolegové, závěr minulého roku a začátek letošního jsme v rámci metodické činnosti úseku věnovali pozornost jednomu z klíčových aspektů volejbalu – nácviku příjmu podání u dětí. Na základě našich podkladů a ve spolupráci se školiteli ČVS a členy NVC proběhly dva „kulaté stoly“, na které jsme navázali seminářem pro trenéry, školitele a trenéry SCM. Společně jsme se snažili najít stejný úhel pohledu na aplikaci didaktických zásad a pojmenovat biomechanické principy, které by měly sbližovat způsob, jakým přistoupit k tréninku příjmu podání mladých hráčů a hráček. Nebyla to jednoduchá cesta. Názory, zejména na práci nohou, se stále trochu liší, ale to nám nebrání představit to, na čem jsme se sjednotili a co Úsek metodiky a rozvoje prezentuje jako doporučení pro tréninkovou praxi.
DIDAKTICKÉ ZÁSADY
ADAPTACE NA RYCHLOST
- Konfrontujte děti s rychle letícím míčem, aby se již od věku mladších žáků adaptovaly na rychlost plachtícího i smečovaného podání. Neztrácejte tolik času tréninkem příjmu free-ballu.
- Podporujte děti, pokud se jim tato adaptace ze začátku nedaří, ale současně mějte i trpělivost i vy – trenéři a vydržte v období nezdarů!
FREEBALL
- Odlišujte cvičení na příjem free-ballu (volně letícího míče) od přijmu podání. Jsou to dva rozdílné pohybové režimy. K pochopení podstaty vám může pomoci porozumět rozdílu mezi excentrickou a koncentrickou svalovou kontrakcí, která je v obou pohybových režimech rozdílná.
DEJTE DĚTEM SPRÁVNÉ NÁSTROJE
- Poskytujte dětem nástroje (klíčové biomechanické body například split-step, nasazení paží před tělem atd.) a formujte je do podoby automatických, podvědomě řízených pohybů. Poté je ale nechte, aby docházely k vlastním řešením při použití těchto zautomatizovaných nástrojů.
NEZAPOMÍNEJTE NA ODOLNOST
- Trénink příjmu je komplikovaný v tom, že čím mladší děti, tím méně máme tréninkových situací, kdy můžeme simulovat rychle letící míč. Zpravidla v menších oddílech nemáme více asistentů ani trenažér (a děti se do sebe vzájemně často netrefí).
- Pro dosažení imitace příjmu rychle letícího míče využijte i hození míče či kratší vzdálenost.
- Snažte se to společně vydržet, i když je práce někdy poznamenána mnoha neúspěchy.
- Dětem poskytujte potřebnou podporu a pozornost, ale zároveň je vystavujte určitému tlaku pro rozvoj odolnosti. Učte mladé hráče vyrovnat se s neúspěchy a podporujte jejich společné překonávání.
JÁ NEBO NĚKDO JINÝ
- Brzy začněte s příjmem ve dvojici a trojici. Ideálně již od kategorie mladších žáků, aby se hráči učili bleskově rozhodovat, kdo z nich míč přijme.
BIOMECHANICKÉ PRINCIPY
PŘÍJEM JE AKTEM TLUMENÍ
- Učte hráče, že příjem podání je tlumení rychle letícího míče.
- Tlumení je nejčastěji výsledkem kombinace tlumících pohybů částí těla. Tlumí se pažemi, trupem, změnou svalového napětí, nohama i pohybem celého těla vzad, klidně i v pádu.
- Nenechte se zmást: tlumíme dokonce, i když se tělo pohybuje proti míči.
ZAČÍNÁ TO OD NOHOU
- Zaměřte se na pohyb nohou jako klíčovou součást předcházející ostatní pohyby při příjmu podání. Nespokojte se s obecně známou pravdou, že je to o nohách, ale uvědomte si, že akce nohou vždy předchází všechny ostatní pohyby, které následují.
- Pohyb nohou není o tom dostat se oběma nohama za míč, ale častěji o ukročení, zvednutí nohy, vytočení kyčle, a pádu třeba i výskoku. Mluvíme o mikropohybech.
NATOČENÍ PAŽÍ
- Křivka příjmu nemá stoupat do extrémní výšky, ale naopak cílit správným směrem po ploché mírně obloukovité dráze letu.
- Zaměřte se na cílení příjmu s důrazem na správné natočení paží.
- Pomáhejte dětem vytvořit správnou představu, kam se má odrážet míč a po jaké dráze má letět. K tomu je klíčové nastavení a úhel paží.
- Nebojme se (i v elementárních) cvičeních využít terč.
SPLIT STEP NENÍ JEN PŘIROZENOST
- Věnujte v tréninku pozornost tzv. split stepu, jako přípravnému pohybu, který má být součástí základního pohybového fondu. Poskytuje hráčům časovou úsporu, automatizaci při správném načasování.
- Veďte děti k tomu, že neutrální split step by měl předcházet rozhodnutí o způsobu příjmu a následné reakce na míč.
- Načasování split stepu závisí na podání. U smečovaného před nebo při, u plachtícího těsně po provedení podání.
- Nenechávejte split step na intuitivním výkonu hráčů, ale začleňte jeho cílený trénink do pravidelných cvičení.
- Využijte různých směrů split stepu pro vylepšení flexibility. Do tréninku zařazujte různá cvičení, jako je tapping na místě nebo koordinační skoky, pro zlepšení split stepu.
- Split step využijete i v dalších volejbalových činnostech, zejména při vybírání.
STATICKÁ A DYNAMICKÁ ROVNOVÁHA
- Diskusi o práci nohou, opři příjmu podání a o sbližování názorů může napomoci, pokud si ujasníte rozdíl mezi statickou a dynamickou rovnováhou a jejich využití při příjmu či jeho nácviku.
- Statická rovnováha je spojena s přípravnou fází, kdy hráč čeká ve vyvážené pozici, zatímco dynamická rovnováha je zapojena, když hráč reaguje na podání, pohybuje se a adaptuje svou pozici pro efektivní příjem. Statická rovnováha umožňuje hráči udržet stabilitu a připravenost na akci, zatímco dynamická rovnováha je klíčová pro rychlou a přesnou reakci a adaptaci na rychle se měnící situace během hry.
Cílem tohoto textu není pouze předání informací, ale také inspirace, která vzešla z výměny názorů na osvědčené postupy mezi trenéry a odborníky. Tato doporučení představují osnovu doplňující již popsanou metodiku pro kvalitní přípravu našich mladých volejbalistů a volejbalistek. Sdílejte je prosím s ostatními trenéry a integrujte je do vašich tréninkových plánů a postupů, abychom posunuli vpřed naši snahu o mezinárodní konkurenceschopnost.
Autoři: Zdeněk Haník, Ondřej Foltýn, foto FIVB