V naší volejbalové cestě jsme se dostali již za pomyslnou polovinu. Naučili jsme hráče základní techniku, jak a kdy kterou použít a seznámili ho se základy součinnosti se spoluhráčem. Teď se již podíváme na skutečné herní kombinace.
Ve čtvrtém kroku našeho tréninkového modelu jsme se přesunuli od individuálních dovedností k souhře a spolupráci v reálných herních situacích. Volejbal není jen o zvládnutí dovedností, ale také o vnímání, rozhodování, předvídání a klamání soupeře. V této fázi učíme naše mladé hráče reagovat na proměnlivost situací stejně jako ve skutečné hře.
Hlavní náplní tohoto tréninku je zvládnutí spolupráce v nepředvídatelných situacích, kde hraje zásadní roli protivník. Tato fáze přivádí mladého hráče na jejich první hráčský vrchol, protože se učí uplatňovat své individuální dovednosti v herních kombinacích a strategicky přemýšlet o hře i v kontextu spolupráce se svými spoluhráči.
V této fázi si již hráči uvědomují, že svůj výkon musí přizpůsobit různým situacím i činnostem a způsobu provedení ze strany soupeřů. Na jedné straně se musí naučit odhadnout, co soupeř udělá, na straně druhé i vědět, co udělají jeho spoluhráči. Herní a tréninkový vývoj jim umožňuje přebírat kontrolu nad vlastní hrou, interakci se spoluhráči, postupné hledání svého postu či role, a čelit odporu soupeře.
Ve 3. kroku jsme se dozvěděli, že akci ve hře vždy něco předchází. Založili jsme výchozí pozice a formace a naučili se používat přípravné pohyby. Nyní tyto dovednosti aplikujeme v měnících se podmínkách.
Postupně přizpůsobujeme spolupráci našich hráčů aktivitě soupeře a nepředvídatelným podmínkám. Rozšiřujeme jejich repertoár kombinačních variant a taktických principů v herních podmínkách. Trénink napodobuje skutečný zápas a postupně přestáváme tolerovat nedostatky.
V této fázi již hráči zvládají hru v rámci herních kombinací a již nemusí přemýšlet nad pohybem ve hře, protože se stal zautomatizovaným. V tréninku se tak zaměřte na čtení situací, rozhodování a provádění taktických plánů jak v reakci na soupeře, tak především v kontextu součinnosti – tedy herních kombinacích.
Zvládnutím souhry v proměnlivých podmínkách naši mladí hráči rozvíjejí hlubší porozumění hře a stávají se jistějšími na hřišti. Učí se adaptovat na různé situace a soupeře a měli by převzít zodpovědnost za svou hru a výkon. Nezapomeňte, že obvykle kolem tohoto věku, tedy 14-15 let, si hráči začnou ujasňovat, jakou roli bude hrát volejbal v jejich životě.
A co konkrétně v jednotlivých činnostech s dětmi dělat? Ukázky základních činností a cvičení naleznete na videoportálu Českého volejbalového svazu KOMPAS - IV. učební krok. Cena jednoho videa je 10 Kč a veškeré příjmy jsou majetkem ČVS a slouží na údržbu a provoz videoportálu.
Autor: Ondřej Foltýn
Perušič / Schweiner – Diaz / Alayo (CUB) 1:2 (21:16, 14:21, 11:15), Perušič / Schweiner – Penninga / Immers (NED) 2:1 (21:17, 14:21, 15:9)
ženy: VK Lvice Praha – VK Madeta České Budějovice 3:0 (28:26, 25:21, 25:15), VK Lvice Praha – VK Madeta České Budějovice 3:0 (25:20, 25:22,...
Pfretzschner L. / Winter (GER) – Perušič / Schweiner 0:2 (16:21, 17:21), Arthur / Adrielson (BRA) – Perušič / Schweiner 0:2 (15:21, 15:21)
muži: Just / Huster (GER) – Šépka / Sedlák 2:0 (18:11 – skreč) ženy: Orsi Toth R. / Bianchi (ITA) – Svozilová / Štochlová 2:0 (21:18, 21:17)
finále: Perušič / Schweiner – Haussener / Friedli (SUI) 2:0 (21:14, 21:12) semifinále: Pedrosa / Campos (POR) – Perušič / Schweiner 0:2 (18:21,...
Perušič / Schweiner – Rotar / Gauthier-Rat (FRA) 2:0 (21:16, 21:19), Perušič / Schweiner – Cottafava / Dal Corso (ITA) 2:0 (21:13, 22:20)