Mladého hráče jsme již naučili správnou techniku i jak ji úspěšně používat. Volejbal je však hra týmová, a tak mu musíme postupně přidávat spoluhráče. A na první krůček ze součinnosti se podíváme dnes.
Ve třetím učebním kroku našeho tréninkového modelu se zaměřujeme na synchronizaci pohybů hráčů. Jedná se o první krůček na cestě k vytvoření soudržného a dobře fungujícího týmu. Tento krok staví na individuálních dovednostech, které si dříve osvojili, a vyžaduje, aby spolupracovali ve dvojicích nebo malých skupinách.
Dílčím cílem je, aby každý hráč plnil své individuální úkoly v souladu se svými spoluhráči. To znamená porozumět tomu, co každý hráč dělá samostatně (individuální činnost) a co dělá ve vztahu ke spoluhráčům. Jedná se tedy o základy herních kombinací. Analogicky jako jsme postupovali v individuálním rozvoji hráče, budeme i při učení herních kombinací a součinnosti nacvičovat nejprve ve zjednodušených podmínkách.
Než ve hře dojde k jakékoli akci, zaujímají hráči výchozí postavení – tentokrát se však zaměříme již na několik hráčů, a mluvíme tedy o formacích.
K dosažení synchronizace používáme mechanická cvičení, které vyžadují, aby se hráči pohybovali ve vzájemné harmonii. To jim pomáhá rozvíjet schopnost spolupracovat a předvídat vzájemné pohyby a provedení jednotlivých činností.
Jakmile si hráči vypěstují smysl pro synchronizaci, přejdeme k provádění společných činností v předem stanovených podmínkách. Začínáme jednoduchými akcemi, jako je například příjem, bez konkrétních taktických cílů. Jak hráči postupně získávají povědomí o sobě navzájem, tak přidáváme jednoduché předem určené taktické záměry.
V průběhu tohoto procesu je nezbytné tolerovat nedostatky v souhře, ale zároveň neakceptovat technické nedostatky. Zaměřením se na synchronizaci nejen zlepšujeme individuální dovednosti našich hráčů, ale také je učíme důležitosti týmové spolupráce a komunikace. Základy součinnosti nacvičujeme velmi rychle po 2. učebním kroku, respektive se s druhým učebním krokem tento nácvik částečně překrývá. Zvládnutím nácviku součinnosti ve zjednodušených podmínkách si připravujeme půdu pro to, abychom mohli hráče učit čelit složitějším výzvám a protivníkům. A o tom si povíme více příště.
A co konkrétně v jednotlivých činnostech s dětmi dělat? Ukázky základních činností a cvičení naleznete na videoportálu Českého volejbalového svazu KOMPAS - III. učební krok. Cena jednoho videa je 10 Kč a veškeré příjmy jsou majetkem ČVS a slouží na údržbu a provoz videoportálu.
Autor: Ondřej Foltýn
ženy: Friedl / Trailovic (AUT) – Hermannová / Štochlová 0:2 (15:21, 17:21), Ludwig / Lippmann (GER) – Dunárová / Mokrá 2:0 (21:18,...
Dumbauskaite / Vasiliauskaite (LTU) – Hermannová / Štochlová 0:2 (20:22, 19:21), Dunárová / Mokrá – Kotnik / Lovsin (SLO) 2:0 (21:19, 21:13)
Odcházejícího argentinského trenéra Lvů Praha Juana Manuela Barriala střídá jeho krajan Damian Arredondo, který působil nejen v argentinské soutěži,...
Česko – Srbsko 0:3 (25:27, 18:25, 22:25)
Zkušenosti do týmu šternberských sokolek přinese blokařka Laura Holubcová, která se po několika sezónách vrací do extraligového dění z prvoligové...
Portugalsko – Česko 0:3 (25:27, 12:25, 12:25)