Mladého hráče jsme již naučili správnou techniku i jak ji úspěšně používat. Volejbal je však hra týmová, a tak mu musíme postupně přidávat spoluhráče. A na první krůček ze součinnosti se podíváme dnes.
Ve třetím učebním kroku našeho tréninkového modelu se zaměřujeme na synchronizaci pohybů hráčů. Jedná se o první krůček na cestě k vytvoření soudržného a dobře fungujícího týmu. Tento krok staví na individuálních dovednostech, které si dříve osvojili, a vyžaduje, aby spolupracovali ve dvojicích nebo malých skupinách.
Dílčím cílem je, aby každý hráč plnil své individuální úkoly v souladu se svými spoluhráči. To znamená porozumět tomu, co každý hráč dělá samostatně (individuální činnost) a co dělá ve vztahu ke spoluhráčům. Jedná se tedy o základy herních kombinací. Analogicky jako jsme postupovali v individuálním rozvoji hráče, budeme i při učení herních kombinací a součinnosti nacvičovat nejprve ve zjednodušených podmínkách.
Než ve hře dojde k jakékoli akci, zaujímají hráči výchozí postavení – tentokrát se však zaměříme již na několik hráčů, a mluvíme tedy o formacích.
K dosažení synchronizace používáme mechanická cvičení, které vyžadují, aby se hráči pohybovali ve vzájemné harmonii. To jim pomáhá rozvíjet schopnost spolupracovat a předvídat vzájemné pohyby a provedení jednotlivých činností.
Jakmile si hráči vypěstují smysl pro synchronizaci, přejdeme k provádění společných činností v předem stanovených podmínkách. Začínáme jednoduchými akcemi, jako je například příjem, bez konkrétních taktických cílů. Jak hráči postupně získávají povědomí o sobě navzájem, tak přidáváme jednoduché předem určené taktické záměry.
V průběhu tohoto procesu je nezbytné tolerovat nedostatky v souhře, ale zároveň neakceptovat technické nedostatky. Zaměřením se na synchronizaci nejen zlepšujeme individuální dovednosti našich hráčů, ale také je učíme důležitosti týmové spolupráce a komunikace. Základy součinnosti nacvičujeme velmi rychle po 2. učebním kroku, respektive se s druhým učebním krokem tento nácvik částečně překrývá. Zvládnutím nácviku součinnosti ve zjednodušených podmínkách si připravujeme půdu pro to, abychom mohli hráče učit čelit složitějším výzvám a protivníkům. A o tom si povíme více příště.
A co konkrétně v jednotlivých činnostech s dětmi dělat? Ukázky základních činností a cvičení naleznete na videoportálu Českého volejbalového svazu KOMPAS - III. učební krok. Cena jednoho videa je 10 Kč a veškeré příjmy jsou majetkem ČVS a slouží na údržbu a provoz videoportálu.
Autor: Ondřej Foltýn
Perušič / Schweiner – Diaz / Alayo (CUB) 1:2 (21:16, 14:21, 11:15), Perušič / Schweiner – Penninga / Immers (NED) 2:1 (21:17, 14:21, 15:9)
ženy: VK Lvice Praha – VK Madeta České Budějovice 3:0 (28:26, 25:21, 25:15), VK Lvice Praha – VK Madeta České Budějovice 3:0 (25:20, 25:22,...
Pfretzschner L. / Winter (GER) – Perušič / Schweiner 0:2 (16:21, 17:21), Arthur / Adrielson (BRA) – Perušič / Schweiner 0:2 (15:21, 15:21)
muži: Just / Huster (GER) – Šépka / Sedlák 2:0 (18:11 – skreč) ženy: Orsi Toth R. / Bianchi (ITA) – Svozilová / Štochlová 2:0 (21:18, 21:17)
finále: Perušič / Schweiner – Haussener / Friedli (SUI) 2:0 (21:14, 21:12) semifinále: Pedrosa / Campos (POR) – Perušič / Schweiner 0:2 (18:21,...
Perušič / Schweiner – Rotar / Gauthier-Rat (FRA) 2:0 (21:16, 21:19), Perušič / Schweiner – Cottafava / Dal Corso (ITA) 2:0 (21:13, 22:20)