3.5.2023

Trenérský notes 6/23: K čemu je trenérovi systematika? III

V minulých dvou dílech jsme si nastínili, co je to systematika a řekli jsme si, že se jedná rozdělení volejbalu do dílčích částí, popis vazeb mezi nimi a výše uvedené části, činnosti či děje pojmenovává. Blížeji jsme se podívali, co hráči dělají, kolik jich je zapojeno a za jakých podmínek se tak děje. Přemýšlivý trenér již jistě zná odpověď i na úvodní otázku.

A k čemu že tedy je trenérovi ta systematika? Vezměme si například příjem. Mnohokrát jsme slyšeli, ruku na srdce a většina trenérů i použila, při hodnocení prohraného utkání věty typu: „Byli jsme dnes horší na příjmu a následně jsme se neprosadili na útoku.“ „Dnes jsme špatně přihrávali, soupeř byl lepší na servisu.“ „Nepřihraješ – nevyhraješ.“ A mohli bychom pokračovat dále… Jinými slovy špatný příjem znamená, že si připravíme horší pozici pro útok (či si ji vůbec nepřipravíme) a kvůli tomu prohrajeme. Trenér zpravidla zareaguje tak, že začne více času věnovat příjmu. 

Ale jakému příjmu? Trenér znalý systematiky si položí otázku: „Kde vlastně přesně byla chyba?“ Dostávají hráči esa, protože neovládají techniku?1 Je problém třeba v poloze paží či spojení rukou při bagru? Nebo se jedná o problém herní činnosti2 – tedy, že se hráči špatně rozhodují, kterou techniku zvolit: bagrem či vrchem? Nebo využít bagr před tělem či vedle těla? Mají špatné výchozí postavení na plachtící podání? Reagují pozdě? Anebo je výše uvedené v pořádku, ale problém je v součinnosti3 dvou hráčů či přijímající formace? Tedy že Anička s Maruškou dostávají esa, pokud letí míč mezi ně? Martin vypomáhá Honzovi, ale již nezvládne ovládnout svůj prostor nebo celá formace není schopna zareagovat, pokud se dostane někdo pod tlak? Nebo se problém nachází ještě o řád výše, tedy že máme problém s přechodem do útoku4 po horším příjmu: nahrávač pozdě reaguje a z horšího příjmu již nahrává pouze do plné obrany a nepřesně? Pokud se nahrávač nemůže dostat k nahrávce, tak nevíme, kdo a komu má nahrát či smečař po příjmu se již nenabízí k útoku5

Jak vidíme, tak celý problém špatného příjmu a prohry může mít celou řadu příčin. Pokud budeme na tréninku „pouze“ přijímat, tak se určitě na příjmu zlepšíme, pravděpodobně i na útoku. Ale zlepšíme se pouze částečně, protože se necíleně budeme posouvat ve všech uvedených aspektech. Pokud si však uděláme podrobnější analýzu (ano, vyžaduje to čas, přípravu, video, statistiku i trenérské oko), tak se můžeme přesně zaměřit na konkrétní problém, na němž v tréninku budeme pracovat. Budeme tedy vědět, jestli máme pilovat techniku(1), zlepšovat herní činnost příjem(2), součinnost(3) neboli kombinace při příjmu, přechod do útoku(4) (týmovou činnost) či herní řetězec(5). Budeme tedy opravovat přímou příčinu problému.

 

Autor: Ing. Ondřej Foltýn

Zdroje: Zdeněk Haník, Ondřej Foltýn: ZŠ Volejbalu: 7 kroků, 7 věků, Praha, 2021

Krátké zprávyArchiv
FIVB Beach Pro Tour Challenge – Nuvali (PHI) - kvalifikace

muži: Crab / Brunner (USA) – Waber / Ježek 2:0 (21:18, 26:24), Berčík J. / Berčík V. - Hölting Nilsson / Andersson (SWE) 0:2 (11:21,...

 
Mistrovství Evropy divize B paravolejbalistů 2024 – Burdur (TUR)

Česko – Nizozemsko 0:3 (21:25, 9:25, 21:25), Litva – Česko 3:1 (24:26, 25:23, 25:16, 25:21)

 
Mistrovství Evropy divize B paravolejbalistů 2024 – Burdur (TUR)

Turecko – Česko 3:0 (25:19, 25:10, 25:17), Česko – Gruzie 1:3 (19:25, 25:16, 16:25, 21:25)

 
Mistrovství Evropy divize B paravolejbalistů 2024 – Burdur (TUR)

Velká Británie – Česko 3:0 (25:22, 25:18, 25:23), Česko – Francie 1:3 (17:25, 12:25, 25:21, 16:25)

 
Challenge Cup - muži

Kladno volejbal cz – Sporting CP Lisboa (POR) 2:3 (21:25, 25:18, 18:25, 28:26, 9:15) – první utkání 0:3, do osmifinále postupuje Sporting

 
FIVB Beach Pro Tour Challenge – Chennai (IND) – kvalifikace

muži: Henning / Wüst – (GER) – Waber / Ježek 2:0 (22:20, 21:10), Held / Nissen (GER) – Waber / Ježek 0:2 (166:21, 15:21), Oliva / Kurka – Dew /...

Volejbal na facebooku
© ČVS 2015-2018