V minulém díle notesu jsme se seznámili s tím, co vlastně je systematika volejbalu, popsali jsme si, co hráči dělají a kolik hráčů je do akce zapojeno. V závěru jsme si představili týmové činnosti a pojmenovali tři herní systémy. V dnešním díle se zaměříme na to, za jakých podmínek se dané akce konají a nastíníme si herní děje.
Volejbal dělíme na jednotlivé rozehry. Každá rozehra začíná podáním a končí chybou jednoho z družstev. Z pohledu systematiky se na rozehru díváme z pohledu dvou „podmínek“: kdo má míč a jak ho získal. Pokud je míč na naší straně hřiště máme výhodu útoku (protiútoku) a tuto situaci označujeme znaménkem „+“, pokud má naopak míč soupeř, tak výhodu útoku má soupeř, naše družstvo je v obraně a tuto situaci označujeme znaménkem „-". Míč můžeme získat dvěma způsoby: přiletí na naši stranu hřiště po soupeřově podání nebo po soupeřově útoku. Pokud získáme míč po soupeřově podání, jedná se o první možnost k útoku a zahájení rozehry, tak tuto situaci označujeme písmenem A. Pokud naopak míč získáme po útoku soupeře, musí se jednat minimálně o druhý přelet míče přes síť (první je podání) a tuto situaci označujeme písmenem B. Analogicky platí i dané situace obráceně – tedy pokud míč letí z naší poloviny hřiště na polovinu soupeře: pokud se tak děje naším podáním jedná se o situaci A, pokud po našem útoku jde o situaci B.
Z výše uvedeného pak vyplývá, že mohou nastat 4 situace:
Logicky také odvodíme, že pokud je jedno družstvo v útoku (+), tak druhé družstvo musí být v obraně (-) a současně pokud se jedná o „první situaci“, tedy po podání, tak obě dvě družstva jsou v situaci A. Pokud jde naopak o druhou (a každou následující) situaci, tak jsou obě dvě družstva v situaci B.
situace |
družstvo modré |
družstvo červené |
podává modré |
-A |
+A |
podává červené |
+A |
-A |
po útoku modré |
-B |
+B |
po útoku červené |
+B |
-B |
Celou rozehru pak lze zapsat pomocí výše uvedených značek. Jak by takový zápis mohl vypadat si ukážeme z pohledu modrého družstva na několika příkladech:
-A => - podává modré družstvo (-A) a bod získává červené družstvo (-), například zkažené podání nebo červené družstvo ukončilo rozehru prvním úspěšným útokem
-A => + podává modré družstvo (-A) a získává bod (+), například esem, vítězným blokem nebo chybou červeného družstva
-A => +B => -B => - podává modré družstvo a brání (-A), úspěšně vybírá a realizuje protiútok (+B), útok neskončil bodem a družstvo se opět brání (-B), tentokrát však neúspěšné a bod získává červené družstvo (-)
+A => -B = -B => + modré družstvo přijímá a útočí (+A), útok nebyl úspěšný a družstvo se brání (-B) blokem, který soupeř vykryl, modré družstvo se tedy znovu brání (-B), soupeř však chyboval na útoku (nebo modré družstvo úspěšně zablokovalo) a bod získává modré družstvo (+).
Autor: Ing. Ondřej Foltýn
Zdroje: Zdeněk Haník, Ondřej Foltýn: ZŠ Volejbalu: 7 kroků, 7 věků, Praha, 2021
muži: Crab / Brunner (USA) – Waber / Ježek 2:0 (21:18, 26:24), Berčík J. / Berčík V. - Hölting Nilsson / Andersson (SWE) 0:2 (11:21,...
Česko – Nizozemsko 0:3 (21:25, 9:25, 21:25), Litva – Česko 3:1 (24:26, 25:23, 25:16, 25:21)
Turecko – Česko 3:0 (25:19, 25:10, 25:17), Česko – Gruzie 1:3 (19:25, 25:16, 16:25, 21:25)
Velká Británie – Česko 3:0 (25:22, 25:18, 25:23), Česko – Francie 1:3 (17:25, 12:25, 25:21, 16:25)
Kladno volejbal cz – Sporting CP Lisboa (POR) 2:3 (21:25, 25:18, 18:25, 28:26, 9:15) – první utkání 0:3, do osmifinále postupuje Sporting
muži: Henning / Wüst – (GER) – Waber / Ježek 2:0 (22:20, 21:10), Held / Nissen (GER) – Waber / Ježek 0:2 (166:21, 15:21), Oliva / Kurka – Dew /...