V minulém díle notesu jsme se seznámili s tím, co vlastně je systematika volejbalu, popsali jsme si, co hráči dělají a kolik hráčů je do akce zapojeno. V závěru jsme si představili týmové činnosti a pojmenovali tři herní systémy. V dnešním díle se zaměříme na to, za jakých podmínek se dané akce konají a nastíníme si herní děje.
Volejbal dělíme na jednotlivé rozehry. Každá rozehra začíná podáním a končí chybou jednoho z družstev. Z pohledu systematiky se na rozehru díváme z pohledu dvou „podmínek“: kdo má míč a jak ho získal. Pokud je míč na naší straně hřiště máme výhodu útoku (protiútoku) a tuto situaci označujeme znaménkem „+“, pokud má naopak míč soupeř, tak výhodu útoku má soupeř, naše družstvo je v obraně a tuto situaci označujeme znaménkem „-". Míč můžeme získat dvěma způsoby: přiletí na naši stranu hřiště po soupeřově podání nebo po soupeřově útoku. Pokud získáme míč po soupeřově podání, jedná se o první možnost k útoku a zahájení rozehry, tak tuto situaci označujeme písmenem A. Pokud naopak míč získáme po útoku soupeře, musí se jednat minimálně o druhý přelet míče přes síť (první je podání) a tuto situaci označujeme písmenem B. Analogicky platí i dané situace obráceně – tedy pokud míč letí z naší poloviny hřiště na polovinu soupeře: pokud se tak děje naším podáním jedná se o situaci A, pokud po našem útoku jde o situaci B.
Z výše uvedeného pak vyplývá, že mohou nastat 4 situace:
Logicky také odvodíme, že pokud je jedno družstvo v útoku (+), tak druhé družstvo musí být v obraně (-) a současně pokud se jedná o „první situaci“, tedy po podání, tak obě dvě družstva jsou v situaci A. Pokud jde naopak o druhou (a každou následující) situaci, tak jsou obě dvě družstva v situaci B.
situace |
družstvo modré |
družstvo červené |
podává modré |
-A |
+A |
podává červené |
+A |
-A |
po útoku modré |
-B |
+B |
po útoku červené |
+B |
-B |
Celou rozehru pak lze zapsat pomocí výše uvedených značek. Jak by takový zápis mohl vypadat si ukážeme z pohledu modrého družstva na několika příkladech:
-A => - podává modré družstvo (-A) a bod získává červené družstvo (-), například zkažené podání nebo červené družstvo ukončilo rozehru prvním úspěšným útokem
-A => + podává modré družstvo (-A) a získává bod (+), například esem, vítězným blokem nebo chybou červeného družstva
-A => +B => -B => - podává modré družstvo a brání (-A), úspěšně vybírá a realizuje protiútok (+B), útok neskončil bodem a družstvo se opět brání (-B), tentokrát však neúspěšné a bod získává červené družstvo (-)
+A => -B = -B => + modré družstvo přijímá a útočí (+A), útok nebyl úspěšný a družstvo se brání (-B) blokem, který soupeř vykryl, modré družstvo se tedy znovu brání (-B), soupeř však chyboval na útoku (nebo modré družstvo úspěšně zablokovalo) a bod získává modré družstvo (+).
Autor: Ing. Ondřej Foltýn
Zdroje: Zdeněk Haník, Ondřej Foltýn: ZŠ Volejbalu: 7 kroků, 7 věků, Praha, 2021
Perušič / Schweiner – Diaz / Alayo (CUB) 1:2 (21:16, 14:21, 11:15), Perušič / Schweiner – Penninga / Immers (NED) 2:1 (21:17, 14:21, 15:9)
ženy: VK Lvice Praha – VK Madeta České Budějovice 3:0 (28:26, 25:21, 25:15), VK Lvice Praha – VK Madeta České Budějovice 3:0 (25:20, 25:22,...
Pfretzschner L. / Winter (GER) – Perušič / Schweiner 0:2 (16:21, 17:21), Arthur / Adrielson (BRA) – Perušič / Schweiner 0:2 (15:21, 15:21)
muži: Just / Huster (GER) – Šépka / Sedlák 2:0 (18:11 – skreč) ženy: Orsi Toth R. / Bianchi (ITA) – Svozilová / Štochlová 2:0 (21:18, 21:17)
finále: Perušič / Schweiner – Haussener / Friedli (SUI) 2:0 (21:14, 21:12) semifinále: Pedrosa / Campos (POR) – Perušič / Schweiner 0:2 (18:21,...
Perušič / Schweiner – Rotar / Gauthier-Rat (FRA) 2:0 (21:16, 21:19), Perušič / Schweiner – Cottafava / Dal Corso (ITA) 2:0 (21:13, 22:20)