V následujícím textu se budeme zabývat oblastí týkající se základních principů postupu v kondiční (sportovní) přípravě u věkové kategorie 10–12 let.
Charakteristika sportovní přípravy pro věkovou kategorii 10–12 let
Motto: Zábavně, radostně, efektivně, v pohybu a šetrně ke zdraví
Začíná doba pro efektivní a účelný rozvoj pohybových schopností. Děti se v tréninku déle soustředí, zvyšuje se u nich schopnost koncentrace a zlepšuje se i schopnost plnit nové úkoly. Okolo 11 roku dozrává vestibulární aparát, se kterým je úzce spojeno zlepšování rovnováhy a celkové vnímání poloh těla. I v tomto období je stále v popředí rozvoj především rychlostních a koordinačních schopností. U dětí při tréninku začínáme pozorovat méně nadbytečných pohybů. Zvyšuje se přesnost jednotlivých pohybů a rychlost chápání, což vede k efektivnějšímu tréninku. Děti začínají lépe vnímat nejen své pohyby, ale také pohyby svých spoluhráčů i soupeřů. Rozvíjí se paměť a tvořivost.
Je to období, kdy chtějí děti hrát a „vážně“ si vybírají svůj sport. Je to období, kdy se děti stále více porovnávají mezi sebou „kdo je vítěz a kdo je poražený“.
Specifika jednotlivých aktivit k rozvoji síly, vytrvalosti, rychlosti, koordinace a flexibilitě u věkové kategorie 10-12 let
Rychlost dětí věkové kategorie 10-12 let
Stejně jako v předchozím dopise se při rozvoji rychlosti u dětí snažíme zařazovat štafetové závody. Například běhy mezi čárami, hvězdicovité běhy, hry se soupeřem (vyhýbání, rychlost reakce na změnu směru). Oblíbený mezi dětmi je člunkový běh mezi kužely. Protože se jedná o starší kategorii, běhy mohou být náročnější nejen svou délkou do 20 vteřin, ale také počtem sérií, které se zvyšujícím věkem navyšujeme. Nezapomínejte však na dobu odpočinku mezi běhy a závoděním, které by ideálně mělo být do úplného fyzického zotavení dětí.
Síla dětí věkové kategorie 10-12 let
Opičí dráhy se zařazením překážek, kde děti musí přelézat, podlézat, houpat se, přitahovat se a šplhat, jsou ideální pro rozvoj síly. Přetahování a přetlačování dětí mezi sebou je vhodným prostředkem, jak se děti vyřádí a zlepšují své silové schopnosti. Neměli bychom zapomenout ani na úpoly.
Vytrvalost dětí věkové kategorie 10-12 let
Pro rozvoj vytrvalosti stále volíme aktivity, které děti baví. Opět doporučujeme opičí dráhy a štafety, při kterých děti více běhají a skáčou, tak abychom rozvíjeli vytrvalost. V této kategorii jde síla s vytrvalostí ruku v ruce. Vyzkoušejte například upravený „duatlon“, kdy děti mají za úkol uběhnout určitý okruh např. 100-200 m a poté mají zadaný pohybový úkol, například hod na koš, střelbu na branku nebo hod tenisovým míčkem na cíl.
Nezapomínejme na švihadlo, kdy by děti již měli mít dobře osvojené základní přeskoky a mohou tedy zkoušet těžší přeskoky jako je vajíčko, dvoj-švih nebo skákání pozadu.
Flexibilita (ohebnost) dětí věkové kategorie 10-12 let
Zařazovat jako součást pohybových aktivit a her.
Co by se děti ve věku 10-12 let měly učit a jaké sportovní dovednosti by měly zvládat?
Níže jsou popsány příklady, které jsou ověřeny v tréninkové praxi u dětí trénující beachvolejbal. Pokud děti trénují volejbal nebo beachvolejbal již několik let, měly by zvládat základní herní dovednosti (odbití obouruč vrchem – prsty, odbití obouruč spodem – bagr, zvládnutí rozběhu na útočný úder s odrazem a odhodem tenisáku, zvládnutí rozběhu na útočný úder s odrazem a odbitím míče, spodní i vrchní podání, základy blokování a vybírání). Poznámky: Jelikož doposud není dokončena osifikace zápěstních kůstek, využíváme k tréninku odlehčené míče na volejbal nebo velikostí podobné overbally. Při nácviku útočného úderu i bloku je potřeba přizpůsobit síť tak, aby všechny děti zažily pocit, že jsou nad sítí. Činností, na kterou byste neměli zapomínat s nácvikem už u těch nejmenších, je vybírání míče v pádu, vhodné navázat na prvky z gymnastiky (kotouly plus chycení míče apod.).
Základy gymnastiky: kotoul vpřed do dřepu bez opory paží, kotoul vzad bez dopomoci, sudy bez dopomoci, trakaře ve dvojicích s chůzí vpřed (pohlídat správné držení těla), stoje na rukou s a bez dopomoci s oporou o zeď, přemety stranou, rovnovážné cviky s delší výdrží 3-5 sekund, poskoky, nůžky bez obratů, silové cviky do délky trvání 30 vteřin, složitější skoky přes švihadlo jako je vajíčko, koníčky a dvoj-švih. Přesto, že jsme tyto cviky popisovali už v minulém dopise, domníváme se, že jejich pilování a zdokonalování vede ke zlepšení celkového pohybového základu dětí. Proto na něm stále pracujte.
Plavání: osvojování si plaveckých stylů prsa, kraul, znak včetně splývání. Platí to samé jako u gymnastiky. Děti by se měly stále zlepšovat nejen v technice, ale také ve výkonnosti jiných sportů, které jim pomůžou být lepšími ve sportu, který mají jako číslo jedna.
Doporučení pro sestavování lekcí pro věkové kategorie 10-12 let
Stejně jako u předešlých, ale i následujících věkových kategorií seznamte děti na začátku tréninku s náplní hodiny a jeho cílem. Při učení postupujte od jednoduchých pohybů (a po jejich zvládnutí) ke složitějším pohybovým řetězcům. Podle potřeby do tréninku zasahujte, zastavujte, obměňujte, opravujte. V tomto období by měl být trenér spíše přítel a jít příkladem. Děti mají silnou potřebu napodobovat dospělé. Učí se více napodobováním než vnímáním zdlouhavého vysvětlování toho, co se má dělat. Trénink se snažme sestavovat tak, aby děti bavil, byl pestrý a rozvíjel co možná nejširší škálu pohybových dovedností. Zařazujte pohyby dynamického charakteru a soustřeďte se hlavně na rozvoj rychlosti. Děti doposud nemají vybudován mechanismus na zpracovávání laktátu, proto není vhodné zařazovat cviky s maximální intenzitou v intervalu delší než 1 minuta. Za nejefektivnější se považuje zařazovat cvičení s délkou do 20 sekund.
Závěrem:
V tréninkovém procesu se soustřeďte na všestranný pohybový rozvoj. Nabídněte dětem zkušenost z jiných sportů. Využívejte širokou zásobárnu pohybů, které jsou předpokladem pro rozvoj pozdější speciální koordinace. Nezapomeňte na to, že čím více děti zvládají pohybů, tím lépe se učí pohyby nové. Prohlubujte spolupráci ve skupině a v týmu. Děti získávají schopnost spolupracovat. Objevují se první vůdci a začínají boje o své místo ve skupině nebo v týmu.
Myslete na to, že osobní zkušenosti a zážitky mohou nabízet silný emoční prožitek a znamenají více než slovní pravidla. Rozvíjejte u dětí spontánní a neřízenou hru, ve které děti aktivují odvahu a získávají emoční zápal. A nakonec nezapomínejte na to, že dělat chyby je lidské a dětské.
Zpracoval Mgr. Jan Chalupa, PhDr. Rostislav Vorálek, Ph.D.
muži: Crab / Brunner (USA) – Waber / Ježek 2:0 (21:18, 26:24), Berčík J. / Berčík V. - Hölting Nilsson / Andersson (SWE) 0:2 (11:21,...
Česko – Nizozemsko 0:3 (21:25, 9:25, 21:25), Litva – Česko 3:1 (24:26, 25:23, 25:16, 25:21)
Turecko – Česko 3:0 (25:19, 25:10, 25:17), Česko – Gruzie 1:3 (19:25, 25:16, 16:25, 21:25)
Velká Británie – Česko 3:0 (25:22, 25:18, 25:23), Česko – Francie 1:3 (17:25, 12:25, 25:21, 16:25)
Kladno volejbal cz – Sporting CP Lisboa (POR) 2:3 (21:25, 25:18, 18:25, 28:26, 9:15) – první utkání 0:3, do osmifinále postupuje Sporting
muži: Henning / Wüst – (GER) – Waber / Ježek 2:0 (22:20, 21:10), Held / Nissen (GER) – Waber / Ježek 0:2 (166:21, 15:21), Oliva / Kurka – Dew /...