9.11.2020

Metodický dopis č. 21 - Faktory motivace u mladých hráčů v tréninku volejbalu II.

Snahou metodických dopisů č. 20 a 21 je na příkladu blízké sportovní hry (volejbalu) ukázat, jak hráči, hráčky a trenéři vnímají určité faktory motivace. Proč jeden hráč přistupuje k tréninku jinak než ostatní? Proč je při utkání úzkostný nebo agresivní? Podobnými otázkami po důvodech lidského chování se zabývá psychologie v oblasti motivace. Jak je možné motivovat hráče? To je klíčová otázka prakticky každého trenéra. Snažíme se na ni alespoň částečně, odpověď na základě výsledků šetření v průběhu volejbalového tréninku u mladých vrcholových hráčů, hráček (ve věku 16-18 let) a jejich trenérů.

Cílem bylo zjistit, jakou důležitost přisuzují jednotlivým motivačním faktorům hráči, hráčky a trenéři vybraných družstev a následně provést porovnání těchto údajů. K získání podkladů byl vytvořen čtyřškálový dotazník, kdy si u každé položky trenéři i hráči vybírali jednu z následujících kategorií:

  • důležité
  • středně důležité
  • málo důležité
  • nedůležité

 

V předešlém metodickém dopisu jsme se zabývali oblastí týkající se osobnosti a činnosti trenéra, jeho přístupu k hráčům a vztahu k nim.  Nyní se zabýváme okruhem otázek týkající se interakce hráče a týmu.

 

1. Snaha být prospěšný týmu

                                                           Graf 1

Snaha být prospěšný týmu se ukázala jako jeden z nejsilnějších motivačních faktorů u všech tří sledovaných skupin. Všichni trenéři chápou snahu být týmu prospěšný jako velmi důležitý faktor. U dívek bylo zjištěno, že 85 % ho považuje za velmi důležitý a 15 % za středně důležitý. Výsledky chlapců se oproti trenérům a dívkám mírně liší. Jako velmi důležitý ho považuje 65 % chlapců, středně důležitý 30 % a málo důležitý 5 %. 

 

2. Dobrá atmosféra v týmu

                                                          Graf 2

Výsledky odpovědí vyšly prakticky shodně. Všechny skupiny považují dobrou atmosféru v týmu jako velmi důležitý motivační činitel. Odpovědi dívek a trenérů se shodují, 90 % považuje tento faktor za velmi důležitý. U chlapců bylo zjištěno 80 %.

 

3. Snaha být respektován týmem

                                                               Graf 3

Být respektován týmem je pro dívky silnější motivační faktor než pro chlapce. U dívek považuje 45 % snahu být respektován za velmi důležitý faktor a 50 % za středně důležitý. U chlapců bylo zjištěno, že 30 % považuje respekt týmu za velmi důležitý a naopak pro 15 % je důležitý málo nebo vůbec. Trenéři považují snahu být respektován týmem za důležitý motivační faktor, 50 % z nich ho považuje za velmi důležitý a 50 % za středně důležitý.

 

4. Kamarádské vztahy v týmu

                                                                  Graf 4

Všichni dotázaní uvedli kamarádské vztahy v týmu jako důležitý motivační faktor. Pro 85 % dívek a 75 % chlapců jsou kamarádské vztahy v družstvu velmi důležité. Na rozdíl od výsledků odpovědí chlapců a dívek, které jsou relativně totožné, se výsledky trenérů liší. Z jejich odpovědí vyplývá, že kamarádské vztahy v týmu nepovažují za tak silný motivační faktor jako samotní hráči.

 

5. Příklad druhého

                                                              Graf 5

V grafu 5 je možné vidět, že příklad druhého je silnější motivační činitel pro dívky než pro chlapce. Za málo důležitý nebo nedůležitý ho považuje 45 % chlapců. Naopak pro 80 % dívek a 80 % trenérů je tento faktor středně důležitý nebo velmi důležitý.

 

6. Rivalita v týmu

                                                            Graf 6

Rivalitu v týmu uvedlo jako velmi důležitý motivační faktor 35 % chlapců a pouhých 15 % dívek.  Naopak pro 40 % chlapců a 45 % dívek není důležitým motivačním faktorem. Trenéři uvádějí rivalitu v týmu jako mnohem silnější motivační faktor než hráči. Jako středně důležitý ho považuje 80 % trenérů.

 

Závěrečné shrnutí:

Dívky přikládají velký význam:

  • dobré atmosféře uvnitř týmu
  • kamarádským vztahům
  • naopak jako nepříliš motivující vnímají přílišnou rivalitu

U chlapců se ukázaly mezi nejdůležitější motivační faktory:

  • dobrá atmosféra v týmu
  • dobré vztahy mezi hráči
  • oproti dívkám nepřikládají takový význam respektování týmem

Trenéři považují za nejdůležitější motivační faktor u svých svěřenců:

  • snahu být prospěšný týmu
  • dobrou atmosféru v něm
  • kamarádské vztahy nepokládají v týmu za tak silný motivační faktor jako hráči

 

Zpracoval PhDr. Rostislav Vorálek, Ph.D., foto ČVS/Kohelka

Krátké zprávyArchiv
FIVB Beach Pro Tour Challenge – Nuvali (PHI) - kvalifikace

muži: Crab / Brunner (USA) – Waber / Ježek 2:0 (21:18, 26:24), Berčík J. / Berčík V. - Hölting Nilsson / Andersson (SWE) 0:2 (11:21,...

 
Mistrovství Evropy divize B paravolejbalistů 2024 – Burdur (TUR)

Česko – Nizozemsko 0:3 (21:25, 9:25, 21:25), Litva – Česko 3:1 (24:26, 25:23, 25:16, 25:21)

 
Mistrovství Evropy divize B paravolejbalistů 2024 – Burdur (TUR)

Turecko – Česko 3:0 (25:19, 25:10, 25:17), Česko – Gruzie 1:3 (19:25, 25:16, 16:25, 21:25)

 
Mistrovství Evropy divize B paravolejbalistů 2024 – Burdur (TUR)

Velká Británie – Česko 3:0 (25:22, 25:18, 25:23), Česko – Francie 1:3 (17:25, 12:25, 25:21, 16:25)

 
Challenge Cup - muži

Kladno volejbal cz – Sporting CP Lisboa (POR) 2:3 (21:25, 25:18, 18:25, 28:26, 9:15) – první utkání 0:3, do osmifinále postupuje Sporting

 
FIVB Beach Pro Tour Challenge – Chennai (IND) – kvalifikace

muži: Henning / Wüst – (GER) – Waber / Ježek 2:0 (22:20, 21:10), Held / Nissen (GER) – Waber / Ježek 0:2 (166:21, 15:21), Oliva / Kurka – Dew /...

Volejbal na facebooku
© ČVS 2015-2018