12.10.2020

Metodický dopis č. 20 - Faktory motivace u mladých hráčů v tréninku volejbalu I.

Jakým způsobem motivovat hráče k maximálnímu výkonu? Na tuto otázku se snažíme částečné odpovědět na základě rozboru odpovědí hráčů, hráček a trenérů volejbalu v tomto metodickém dopisu. Snahou bylo zjistit, jakou důležitost přisuzují k jednotlivým motivačním faktorům trenéři a jakou děvčata a chlapci ve věku 16-18 let.

K získání podkladů byl vytvořen čtyřškálový dotazník, kdy u každé položky si trenéři i hráči vybírali pouze jednu z následujících kategorií:

  • důležité
  • středně důležité
  • málo důležité
  • nedůležité

 

První okruh otázek se zabýval osobností a činností trenéra, jeho přístupem a vztahu k hráčům.

1. Dobrý vztah s trenérem

                                                     Graf č. 1

Dobrý vztah s trenérem se ukázal být jako jeden z nejsilnějších motivačních faktorů. Pro všechny dotázané je tento vztah velmi či středně důležitý. Neprojevily se zde žádné rozdíly ani v pohlaví, ani mezi hráči a trenéry.

 

2. Časté a přesné instrukce od trenéra

Z výsledků vyplývá, že dívkám více vyhovují časté a přesnější instrukce během tréninku. Jako velmi důležitou uvedlo tuto položku 60 % dívek oproti 40 % chlapců. Pro celých 90 % dívek je toto velmi důležitý nebo středně důležitý motivační činitel a pouhých 10 % dívek považuje tento jev za málo či vůbec nedůležitý. Oproti chlapcům, kde pro plnou třetinu z nich je tento jev málo důležitý či nedůležitý. Názory trenérů se zde blíží více chlapcům, jen 16 % z nich uvedlo časté a přesné instrukce jako velmi důležité.

 

3. Stanovení snadno dosažitelných cílů trenérem

                                                    Graf č. 2

Výsledky v grafu č. 2 ukazují, že stanovování snadných cílů hráče příliš nemotivujeme. Většina dotázaných zařadila tuto položku buď do kategorie „středně důležité“ nebo „málo důležité“. Zajímavý je výsledek z odpovědí trenérů, který naznačuje, že mají tendenci stanovování snadno dosažitelných cílů oproti hráčům spíše přeceňovat. Rozdíly v pohlaví jsou zde minimální.

 

4. Stanovení těžko dosažitelných cílů trenérem

                                                      Graf č. 3

Ani stanovení těžko dosažitelných cílů není příliš silný motivační činitel. 40 % děvčat a 35 % chlapců uvádí tuto položku jako málo důležitou nebo dokonce nedůležitou. Sami trenéři berou stanovování těžko dosažitelných cílů jako slabší motiv než stanovování snadno dosažitelných cílů.

 

5. Časté hodnocení trenérem

Plných 95 % dívek považuje časté hodnocení trenérem za velmi či středně důležité, u chlapců se toto procentuální zastoupení pohybuje kolem 75 %. Důvodem je 20ti procentní rozdíl v kategorii „velmi důležité“, kterou označilo 40% dívek oproti 20% chlapců. Většina dotázaných ze všech tří skupin považuje časté hodnocení trenérem za středně důležité. Výsledky trenérů se zde opět blíží více výsledkům chlapců.

 

6. Pochvala od trenéra

Jako velmi důležitou motivační složku své práce uvedlo chválení 50 % trenérů, naopak 16 % ji považuje za málo důležitou. Pochvala více motivuje děvčata. Pro třetinu z nich je velmi důležité a pro 80 % alespoň středně důležité. Naopak 25 % chlapců pochvala od trenéra příliš nemotivuje.

 

7. Získání uznání trenéra

Získání uznání trenéra je důležité pro plných devadesát procent děvčat, u chlapců je to o 15 % méně (75 %). Naopak 25 % chlapců a 15 % trenérů nepovažuje získání uznání trenéra jako silný motivační faktor. Zajímavé je, že oproti hráčům je výrazně nižší procento trenérů, kteří považují tuto položku za velmi důležitou.

 

8. Získání respektu trenéra

                                                    Graf č. 4

Získání uznání a získání respektu trenéra jsme při vyhodnocování výsledků zařadili za sebe z důvodu možnosti porovnání. Výsledky hráčů jsou prakticky shodné, co se liší, jsou však odpovědi trenérů. Ti chápou získání respektu trenéra jako silnější motivační činitel než získání uznání. Obě tyto položky jsou silnějším motivačním činitelem pro dívky než pro chlapce.

 

9. Kontrola trenérem v průběhu tréninku

Kontrolu trenérem v průběhu tréninku uvedli jako důležitý motivační činitel všichni zúčastnění trenéři. Jako silný motivační faktor uvedlo kontrolu 65 % chlapců a 80 % dívek. Naopak, 30 % chlapců kontrola trenéra v průběhu tréninku příliš nemotivuje.

 

10. Křik trenéra

                                                          Graf č. 5

55 % dívek považuje křik trenéra v průběhu tréninku za velmi či středně důležitý motivační činitel, u chlapců je toto číslo poloviční (25 %). Trenéři nepovažují křik za důležitý motivační činitel.                                                               

 

11. Povzbuzování trenéra v průběhu cvičení

Povzbuzování trenéra se jeví jako důležitější motivační faktor pro dívky. U 90 % z nich je to středně či velmi důležitý jev v průběhu tréninku. Pro třicet procent chlapců je daný jev velmi důležitý, 55 % ho uvádí jako středně důležitý a 15 % z nich naopak příliš nemotivuje. Výsledky trenérů se zde blíží více výsledkům dívek, 65 % z nich považují povzbuzování za velmi důležitý motivační činitel, zbytek (35 %) za středně důležitý. Ve srovnání s křikem trenéra se tento přístup jeví jednoznačně jako více motivující.

 

12. Vyžadování nastavených pravidel trenérem

85 % dívek považuje vyžadování nastavených pravidel jako středně či velmi důležitý motivační činitel. U chlapců je toto číslo nižší, 20 % z nich považuje tento jev za velmi důležitý, naopak plných 45 % z nich příliš nemotivuje. Všichni dotazovaní trenéři považují vyžadování nastavených pravidel za velmi nebo středně důležité.

 

13. Individuální přístup trenéra

Individuální přístup trenéra motivuje více dívky než chlapce. 85 % dívek považuje tento přístup za důležitý, u chlapců je toto číslo o 10 procent nižší. Výsledky trenérů a dívek se pozoruhodně shodují. Jen 15 % trenérů považuje individuální přístup ke svým svěřencům za málo důležitý.

 

Na závěr je možné konstatovat, že v tréninku děvčat je, podle uvedených výsledků, potřeba dbát hlavně aby:

  • trénink byl dobře zorganizován a zajištěn
  • hráčky cítily, že jsou kontrolovány
  • hráčky byly ve vhodných příležitostech chváleny a povzbuzovány

              

V tréninku chlapců je, z hlediska motivace, důležité aby:

  • byl trénink dobře zorganizován a zajištěn
  • dobře fungoval vztah s trenérem
  • motivace směřovala k vítězství v příštím zápase či turnaji
  • cíle pro tým a pro hráče byly dosažitelné spíše hůře než snadněji

 

Výrazný činitel, který nemotivuje a na kterém se hráči s hráčkami ve svých odpovědích shodli, je křik trenéra.

 

Zpracoval PhDr. Rostislav Vorálek, Ph.D., Mgr. Ondřej Vlček, Mgr. Roman Reismüller, foto ČVS/Kohelka

Krátké zprávyArchiv
FIVB Beach Pro Tour Challenge – Nuvali (PHI) - kvalifikace

muži: Crab / Brunner (USA) – Waber / Ježek 2:0 (21:18, 26:24), Berčík J. / Berčík V. - Hölting Nilsson / Andersson (SWE) 0:2 (11:21,...

 
Mistrovství Evropy divize B paravolejbalistů 2024 – Burdur (TUR)

Česko – Nizozemsko 0:3 (21:25, 9:25, 21:25), Litva – Česko 3:1 (24:26, 25:23, 25:16, 25:21)

 
Mistrovství Evropy divize B paravolejbalistů 2024 – Burdur (TUR)

Turecko – Česko 3:0 (25:19, 25:10, 25:17), Česko – Gruzie 1:3 (19:25, 25:16, 16:25, 21:25)

 
Mistrovství Evropy divize B paravolejbalistů 2024 – Burdur (TUR)

Velká Británie – Česko 3:0 (25:22, 25:18, 25:23), Česko – Francie 1:3 (17:25, 12:25, 25:21, 16:25)

 
Challenge Cup - muži

Kladno volejbal cz – Sporting CP Lisboa (POR) 2:3 (21:25, 25:18, 18:25, 28:26, 9:15) – první utkání 0:3, do osmifinále postupuje Sporting

 
FIVB Beach Pro Tour Challenge – Chennai (IND) – kvalifikace

muži: Henning / Wüst – (GER) – Waber / Ježek 2:0 (22:20, 21:10), Held / Nissen (GER) – Waber / Ježek 0:2 (166:21, 15:21), Oliva / Kurka – Dew /...

Volejbal na facebooku
© ČVS 2015-2018